TLV logotyp

TLV lanserar ny webbplats

TLV har nu lanserat sin nya webbplats www.tlv.se. Den gör det lättare att få information om vilka läkemedel och tandvårdsbehandlingar som ingår i högkostnadsskyddet och subventioneras med statliga medel. Den nya webbplatsen har utvecklats med hjälp av patienter, allmänhet, tandläkare, läkare, apotekare och läkemedelsföretag.

TLVs webbplats har stora målgrupper och är en av de viktigaste informationskanalerna för information om vilka läkemedel som ingår i högkostnadsskyddet. Varje månad besöker upp till 10 000 personer webbplatsen som nu blivit ännu lättare att använda.

En av de viktigaste funktionerna på webbplatsen är TLVs stora databas med de läkemedel som myndigheten beslutat om. I databasen finns information om läkemedels pris, styrka, förpackningsstorlek och beslutshistorik. I framtiden kommer även en referensprislista för de tandvårdsåtgärder som är subventionerade att finnas på webbplatsen.

Ett mål med webbplatsen är att den ska fungera för alla oavsett dator och programvara.

- Våra beslut berör många olika målgrupper och det är viktigt att besökarna på tlv.se enkelt kan hitta den information de söker. Webbplatsen är därför indelad efter de områden vi arbetar med: läkemedel, förbrukningsartiklar, tandvård och apoteksmarginalen, säger Ann-Christin Tauberman, generaldirektör på TLV, Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket.

En viktig målgrupp är läkemedelsföretag som ansöker om pris och subvention för läkemedel. Under 2008 har TLV exempelvis fått över 12 000 ansökningar via webben om nytt pris för så kallade läkemedelskopior.

- Företagen har hela marknaden under den tid de har det lägsta priset. Den här konkurrensen frigör flera miljarder kronor varje år. Vår webbplats ger dem överblick över prissituationen och det är lätt att på elektronisk väg ansöka om nytt pris. Vårt syfte är att få ut så mycket hälsa som möjligt för de skattepengar som går till subvention av läkemedel, säger Ann-Christin Tauberman.

Den 1 september i år fick myndigheten uppdraget att även fatta beslut om subvention av tandvård och bytte därmed namn från Läkemedelsförmånsnämnden till TLV, Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket. I samband med namnbytet har TLV bland annat fått en ny grafisk profil som avspeglas i den nya webbplatsen.

För ytterligare information kontakta:

Cecilia Hultin, tf informationschef, telefon: 08 568 420 88

Publicerad 15 december 2008