TLV logotyp

Apoteksföreningens förslag om generikautbytet innebär ett systemskifte

Utbytet av läkemedel på apotek är en succé. Samtidigt har modellen kritiseras kraftigt av apoteksbranschen. Nu säger Apoteksföreningens VD Johan Wallér att man inte alls vill skrota systemet och att apoteksföretagen tycker att generiskt utbyte är "jättebra" och sparar miljarder. "Dagens modell måste göras lite smartare, men det är ganska små justeringar som behövs", säger Johan Wallér till Svensk Farmaci 2011-09-20.

− TLV välkomnar att apoteksföreningen ser att utbytet är bra och att det ger en stor samhällsnytta. Men de "små justeringar" som Johan Wallér talar om handlar i praktiken om ett systemskifte, säger Magnus Thyberg, chef för apoteksavdelningen på Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket, TLV.

Apoteksföreningen har velat införa en ny modell där de själva ska förhandla om priser på läkemedel och därmed bestämma vilka utbytbara läkemedel de ska sälja. I dag är det Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket, TLV, som bestämmer detta.

− I ett annat system skulle sannolikt förtjänsten för apoteken bli större, men vårt uppdrag är att få ut mesta möjliga hälsa för de skattepengar som går till apotek och läkemedel. Vi ser inte heller att man kan ha båda systemen samtidigt, säger Magnus Thyberg.

Det nuvarande utbytessystemet ska tas tillvara eftersom det ger samhället mycket stora värden - det frigör miljardbelopp varje år som kan användas till att hålla svensk hälso- och sjukvård i världsklass.

Publicerad 21 september 2011

E-post: registrator@tlv.se