TLV logotyp

Slutrapport om handelsmarginalen klar i april

Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket, TLV, kommer i april att presentera sin slutrapport om en eventuell justering av handelsmarginalen, alltså den ersättning som staten ger apoteken för att sälja receptbelagda läkemedel.

Ursprungligen planerade vi att presentera en delrapport, men insamling och sammanställning av de nödvändiga underlagen har tagit längre tid än beräknat. Mot bakgrund av detta avstår vi från att ta fram den planerade delrapporten om översynen. Vi presenterar i stället en sammanhållen slutrapport inom den tidsram som vi tidigare meddelat.

I april redovisar vi om nivån och/eller konstruktionen av handelsmarginalen kommer att ändras. Om vår slutsats blir att handelsmarginalen ska förändras kommer förslaget att remitteras. Beslut om en eventuell justering kan därefter tidigast träda i kraft den 1 januari 2013.

Om handelsmarginalen

Handelsmarginalen är den ersättning som staten ger apoteken för att sälja receptbelagda läkemedel. Ersättningen ska ge kunderna en god tillgänglighet och service. Samtidigt ska inte ersättningen vara onödigt hög eftersom TLV:s uppdrag är att få ut mesta möjliga hälsa för pengarna.

Publicerad 16 januari 2012

E-post: registrator@tlv.se