TLV logotyp

Zytiga kommer inte att ingå i högkostnadsskyddet

Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket, TLV, har beslutat att läkemedlet Zytiga för behandling av metastaserande kastrationsresistent prostatacancer inte ska ingå i högkostnadsskyddet. Skälet är att läkemedelsföretaget begär ett för högt pris.

– Vi tycker att Zytiga är ett bra och angeläget läkemedel, men priset som företaget begärt är alldeles för högt i förhållande till den nytta patienterna får, säger Rune Dahlqvist som är medicinsk rådgivare på TLV.

Prostatacancer är en av Sveriges vanligaste cancerformer. Det är därför mycket angeläget att få fram nya läkemedel som kan behandla sjukdomen. Läkemedlet Zytiga används i ett sent skede av sjukdomen och i en klinisk studie har företaget bland annat kunnat visa att läkemedlet ger en något förlängd överlevnad och minskad smärta.

Hälsovinsterna står dock inte i relation till den höga behandlingskostnad som företagets pris innebär. TLV har därför beslutat att inte låta Zytiga ingå i högkostnadsskyddet.

Publicerad 31 maj 2012

E-post: registrator@tlv.se