TLV logotyp

Läkemedelsföretag begär för högt pris för cancerläkemedlet Zelboraf

Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket, TLV, har beslutat att cancerläkemedlet Zelboraf inte ska vara subventionerat. Det kommer därmed inte att ingå i högkostnadsskyddet. Orsaken är att läkemedelsföretaget begär ett för högt pris.

Det är ett bra läkemedel och det är angeläget att patienterna får tillgång till det. Därför bekymrar det oss att läkemedelsföretaget väljer att begära ett så högt pris, säger Niklas Hedberg som är chef för avdelningen för nya läkemedel på TLV.

Zelboraf används för att behandla vuxna patienter med malignt melanom som har spridit sig till andra delar av kroppen eller som inte kan tas bort med kirurgi. Omkring 2oo patienter drabbas varje år.

TLV säger i sitt beslut att läkemedelsföretaget inte kunnat visa att behandlingen med Zelboraf är kostnadseffektiv till det ansökta priset.

Vi är beredda att betala mycket mer för läkemedel som behandlar svåra sjukdomar, som till exempel cancer, än vad vi är när det gäller lindrigare sjukdomar. Men om alla läkemedel mot svåra sjukdomar vore så dyra som i det här fallet, då skulle pengarna som går till att subventionera läkemedel bara räcka till att behandla en betydligt mindre del av alla patienter som behöver läkemedel, säger Niklas Hedberg.

Publicerad 26 oktober 2012

E-post: registrator@tlv.se