Logotyp. Gå till startsidan
Logotyp. Gå till startsidan

27 april 2023

Besök på tre apotek som deltar i försöksverksamheten

I början av den här veckan gjorde vi tre intressanta besök på apotek som deltar i försöksverksamheten med Läkemedelssamtal eller rekryterar kunder till kontrollgruppen för uppföljningsstudien som ska göras.

Redan i mål för kontrollapoteket i Högdalen

Vi började med att åka till Högdalens centrum, söder om Stockholm, för att besöka Doz Apotek. Där har Anparasi Paramananthen, receptarie och apotekschef, tillsammans med de övriga farmaceuterna på apoteket hjälpts åt att fråga kunder som är nyinsatta på statiner, om de kan tänka sig att delta i en forskningsstudie för att utvärdera en ny farmaceutisk tjänst på apotek. De tillfrågade kunderna kommer alltså inte att få den nya rådgivningstjänsten, utan helt vanlig apoteksservice, men däremot svara på en enkät från forskarna vid Uppsala universitet.

Apoteket i Högdalen har redan nått sitt mål att rekrytera 11 kunder till kontrollgruppen. Fatima Ali Baker, receptarie och Matea Pavic, apotekare, berättar att de förberett sig väl och vet hur de ska presentera projektet och studien. Hälften av de tillfrågade kunderna tackade ja till studien. Det vanligaste skälet till att kunderna tackade nej till att delta i studien, var språkliga utmaningar. Boende i Högdalen kommer från många delar av världen och har ibland svårt att förstå svenska språket. Även om personalen på apoteket talar flera språk räcker det inte för att förklara vad det innebär att ingå i en forskningsstudie. Fatima och Matea är entusiastiska kring projektet med farmaceutiska tjänster och är stolta och glada att kunna bidra med kunder till den viktiga kontrollgruppen.

Doz Apotek, Högdalen: Anparasi Paramananthen, receptarie/apotekschef, Fatima Ali Baker, receptarie och Matea Pavic, apotekare.

Doz Apotek, Högdalen: Anparasi Paramananthen, receptarie/apotekschef, Fatima Ali Baker, receptarie och Matea Pavic, apotekare.

Farmaceuterna på apoteket i Huddinge centrum är redo att ha fler Läkemedelssamtal

Nästa besök blev några kilometer söderut, på Apotek Hjärtat i Huddinge centrum. Där träffar vi apotekaren Deshun Huang, som tillsammans med en farmaceutkollega erbjuder Läkemedelssamtal under försöksverksamheten. Under årets första månader genomförde de flera samtal, men nu har det avstannat något. Vi funderar vad det kan bero på att kunder som är nyinsatta på statiner kommer in till apoteket lite mer sällan nu under vårmånaderna, men kan inte riktigt komma på skälet. Vårdcentralen ligger nära apoteket och där skrivs det sannolikt ut recept på statiner, men kanske är det få som är nydiagnostiserade.

Apotek Hjärtat, Huddinge centrum: Deshun Huang, apotekare.

Apotek Hjärtat, Huddinge centrum: Deshun Huang, apotekare

Deshun beskriver de samtal han haft för oss. Det är kunder som ofta fått lite snabb information om behandlingen med statiner hos sin läkare och som har uppskattat en ytterligare genomgång och coachande samtal om hur läkemedlet tas. Uppföljningssamtalet efter några veckor har han oftast haft via telefon – ”för att göra det så smidigt som möjligt för kunden”, säger Deshun, som är mycket positiv till utvecklingen av farmaceutiska tjänster. Han menar att farmaceuter nu får möjlighet att bidra mer till folkhälsan och läkemedelsanvändningen. Förhoppningen är att han och kollegorna ska träffa fler förstagångsanvändare av statiner och därmed ha möjlighet att erbjuda fler Läkemedelssamtal innan försöket avslutas i sommar.

På Odenplan har apoteket fokus på att lyfta fram fördelarna med statinbehandlingen

Vi besökte också Kronans Apotek på Odenplan och fick en trevlig pratstund med apotekarna Lena Jevring och Hamdi Haji. Apoteket har ”snabba kunder” och de har därför hittills endast genomfört en handfull Läkemedelssamtal, både för att förstagångsanvändare av statiner inte har kommit in till apoteket och för att några har tackat nej.

Kronans Apotek, Odenplan: Lena Jevring, apotekare/apotekschef och Hamdi Haji, apotekare.

Kronans Apotek, Odenplan: Lena Jevring, apotekare/apotekschef och Hamdi Haji, apotekare.

Lena och Hamdi är mycket positiva till farmaceutiska tjänster och har flera idéer kring hur verksamheten kan utvecklas på sikt och omfatta fler kundgrupper. I de läkemedelssamtal de haft har det varit viktigt att lyfta fram och prata med patienten om fördelarna med läkemedelsbehandlingen.

– Många kunder läser den långa listan med biverkningar i bipacksedeln och blir då tveksamma till att överhuvudtaget ta medicinen. Vi behöver hjälpa dem förstå vinsterna med att ta läkemedlet, säger Lena Jevring, som är apotekschef.

Tack och lycka till!

Vi som var med på apoteksbesöken – jag själv, Fredrik Boström (chefsfarmaceut Sveriges Apoteksförening) och Maria Bjurö (kommunikationschef på TLV) – tackar de farmaceuter och apotek som tog emot oss på besök. Så värdefullt och givande att ses!

Vi önskar alla de drygt 700 farmaceuter som bidrar till vårt regeringsuppdrag på 140 försöksapotek och 60 kontrollapotek fortsatt varmt LYCKA TILL med att genomföra fler Läkemedelssamtal och rekrytera fler kontrollkunder!

En trevlig Valborg och fin första maj!
önskar
Anna Montgomery, projektledare

Sidinformation


Publicerad
27 april 2023