Cancerläkemedlet Tyverb subventioneras inte

TLV har beslutat att läkemedlet Tyverb, som tagits fram för behandling av bröstcancer, inte ska subventioneras. Läkemedelsföretaget bakom Tyverb har enligt TLV inte kunnat visa tillräcklig dokumentation om läkemedlets medicinska effekter som kan försvara kostnaden.

- Omkring 7 000 kvinnor i Sverige drabbas varje år av bröstcancer. Det är viktigt att det finns bra behandlingsalternativ för dessa patienter. Bra läkemedel mot svåra sjukdomar ska ingå i högkostnadsskyddet, men då måste det vara tydligt att de ger en effekt som står i relation till kostnaden. Det har inte företaget kunnat visa i det här fallet, säger Ann-Christin Tauberman, generaldirektör på TLV.

Företaget GlaxoSmithKline har utvecklat Tyverb för en grupp patienter med långt framskriden bröstcancer och för patienter som har spridning av cancern till andra delar av kroppen. Tyverb bygger på substansen lapatinib och ska ges i kombination med cellgift. Substansen lapatinib hämmar ett protein som stimulerar tillväxt av tumören.

- Priset för läkemedlet är orimligt högt i förhållande till den effekt som finns dokumenterad och jämfört med kostnaden för konventionell cancerbehandling. Vi är beredda att avsätta mycket pengar för bra läkemedel, men då är det viktigt att den positiva medicinska effekten är väl dokumenterad, säger Ann-Christin Tauberman.

För ytterligare information kontakta:
Cecilia Hultin, tf informationschef, telefon: 08 568 420 88

14 oktober 2008