Tre magsyraläkemedel förlorar sin subvention

Läkemedlen Inside Brus, Ranitidin Merck NM och Ranitidin Recip kommer inte längre att vara subventionerade. Företagen bakom dessa produkter går inte vidare till nästa instans, varför länsrättens beslut att avslå överklagandena för dessa produkter kvarstår.

I januari 2006 avslutades LFN:s granskning av läkemedel mot sjukdomar orsakade av magsyra. LFN beslutade att slopa subventionerna för drygt 30 av de granskade läkemedlen, däribland samtliga så kallade H2-blockerare. Besluten för sju av H2-blockerarna överklagades. I juni i år meddelade länsrätten att man avslagit samtliga dessa överklaganden.

Företagen bakom Inside Brus, Ranitidin Merck NM och Ranitidin Recip har valt att inte överklaga länsrättens beslut till nästa instans, kammarrätten. LFN:s och länsrättens beslut står därmed fast och dessa läkemedel förlorar sin subvention från och med den 20 augusti.

- Vårt arbete syftar till att få ut så mycket hälsa som möjligt för de skattepengar som går till läkemedel. Det är inte rimligt att samhället ska subventionera läkemedel mot lindriga besvär som till exempel halsbränna. De pengarna gör större nytta inom andra områden i vården, säger Ann-Christin Tauberman, generaldirektör på LFN.

Besluten för de övriga H2-blockerarna, Artonil, Famotidin Hexal, Ranitidin Hexal och Ranitidin Sandoz, har överklagats till kammarrätten. Dessa läkemedel kommer därför att få behålla sin subvention tills vidare.

H2-blockerare är äldre läkemedel, som främst används för mindre allvarliga tillstånd som orsakas av magsyra. LFN har tidigare sagt att lindrigare former av halsbränna och sura uppstötningar ger upphov till så små livskvalitetsförluster att behandlingen inte ska subventioneras av samhället. Detta har nu slagits fast av länsrätten.

För ytterligare information kontakta:
Catharina Strömbäck, jurist, telefon: 08 568 420 72

5 november 2008