Logotyp. Gå till startsidan

För högt pris för läkemedel mot cystisk fibros

Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket, TLV, säger nej till subvention av läkemedlen Kaftrio och Kalydeco mot cystisk fibros eftersom det pris företaget begär är långt över vad som är rimligt.

- Det här drabbar svårt sjuka patienter med stora behov av nya läkemedel, vilket är djupt olyckligt. Vi känner verkligen med de som berörs. Det är tydligt att Kaftrio och Kalydeco har god effekt. Men i det här fallet har företaget begärt ett pris som är mycket högre än vad som är rimligt i förhållande till den nytta företaget har visat med behandlingen, säger Jonathan Lind Martinsson, enhetschef på TLV.

Med utgångspunkt i företagets ansökta pris och underlag är kostnaden mycket högre än för andra läkemedel mot lika svåra sjukdomar. TLV har haft trepartsöverläggningar med företaget och regionerna om Kaftrio och Kalydeco. Företaget och regionerna har dock inte nått en sidoöverenskommelse som skulle kunnat sänka kostnaderna för behandlingarna och därmed ha påverkat beslutet om subvention av Kaftrio och Kalydeco.

- Vi har full förståelse för att det kan upplevas som att inget pris är för högt för att få må bättre. Det ligger ett ansvar hos företagen att sätta priser som står i rimlig relation till hälsovinsten. Det är viktigt att läkemedel är prisvärda för att så många som möjligt ska få ta del av de behandlingar de behöver, säger Jonathan Lind Martinsson.

Företag har alltid möjlighet att ansöka om subvention igen med justerat pris och/eller nytt underlag.

Utgångspunkter för beslut

TLV:s uppdrag är att utvärdera om läkemedlen har ett rimligt pris i förhållande till nyttan av behandlingen där både förbättringar i livskvalitet och livslängd beaktas. Det kallas värdebaserad prissättning och innebär att varje företag som har ett bra läkemedel ska få betalt efter hur mycket nytta patienten får av behandlingen. TLV värderar läkemedel utifrån lagen om läkemedelsförmåner och den etiska plattform som har tagits fram av riksdagen för hur offentlig sjukvård ska prioriteras.

Sidinformation

25 mars 2021