Uppdaterad handbok för företag som ansöker om pris och subvention för förbrukningsartiklar
Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket, TLV, har uppdaterat delar av Handbok för företag som ansöker om pris och subvention för förbrukningsartiklar.
Handboken beskriver bland annat vilka förbrukningsartiklar som kan ingå i läkemedelsförmånerna, hur företag ansöker om att en förbrukningsartikel ska ingå i läkemedelsförmånerna och vilket underlag som behöver skickas in tillsammans med ansökan. Den beskriver också hur företag ansöker om prisändring och om utträde ur läkemedelsförmånerna.
TLV har uppdaterat handboken med anledning av att myndigheten har ändrat sitt ställningstagande som innebär att företag numera inte behöver ansöka om pris och subvention på nytt om förbrukningsartiklar inom läkemedelsförmånerna byter marknadsförande företag. Till exempel vid förändrade bolagsstrukturer eller i de fall produkter avyttras mellan företag.
TLV har även lagt till följande information:
- Hur företag gör en ändringsanmälan till TLV
– vid ändring av produktnamn eller förpackningstext
– vid ändring av marknadsförande företag
Ytterligare uppdateringar i handboken
TLV har utöver ovanstående även gjort andra uppdateringar i handboken:
- Tillägg om företagens och regionernas rätt till överläggning i omprövningsärenden. Det med anledning av ändringar i 10 § lagen om läkemedelsförmåner m.m.
- Ändringar i avsnittet om offentlighet och sekretess, i enlighet med de ändringar som har gjorts i offentlighets- och sekretessförordningen (2009:641)
- Ändringar i avsnittet om behörig person med anledning av TLV:s uppdaterade fullmaktshantering.
Sidinformation
- Publicerad
- 22 augusti 2025