Nyhetsbrev nr 3 2009

Asmanex ingår inte i högkostnadsskyddet

Astmamedicinen Asmanex ingår inte i högkostnadsskyddet från och med den 10 mars 2009. Länsrätten går på TLV:s linje och slår fast att företaget Schering-Ploughs läkemedel Asmanex är för dyrt.

Prispress på läkemedel mot prostatabesvär

Vi presenterar nu resultatet av vår granskningen av läkemedel mot prostatabesvär. Vi har utrett läkemedel av typen alfa-receptorblockerare för att se om de ska kvarstå inom högkostnadsskyddet, eller inte. Granskningen har resulterat i att samhället frigör 74 miljoner kronor.

TLV föreslår principer för apotekens handelsmarginal

I samband med omregleringen av apoteksmarknaden har vi nu presenterat vår delredovisning för regeringen. I redovisningen föreslår vi principer för apotekens handelsmarginal och bedömning av marknadens lönsamhet. Nästa steg blir att fördjupa dialogen med aktörerna på området innan vi lämnar en detaljerad redovisning av vårt uppdrag den 1 april.

Läkemedelskostnaderna ökade med 3,8 procent under 2008

Landstingens kostnader för läkemedel som ingår i högkostnadsskyddet uppgick till nästan 20,7 miljarder kronor under 2008. Det är en ökning med 3,8 procent jämfört med motsvarande period förra året, men något mindre än 2007 då ökningen var 4,2 procent.

4 mars 2009