Stark priskonkurrens när patent på magsyraläkemedel löpt ut

Läkemedelsförmånsnämnden, LFN, har fattat de första prisbesluten för kopior av lansoprazol mot halsbränna, sura uppstötningar och andra sjukdomar orsakade av magsyra. Generiskt lanzoprazol i enterokapsel kostar nu en sjättedel jämfört med 2006, då LFN tog ut produkten ur högkostnadsskyddet för att den var för dyr.

-Konkurrensen mellan läkemedelskopior leder till stark prispress. Företagen tävlar om att erbjuda det lägsta priset vilket frigör miljardbelopp varje år - pengar som kan användas till andra angelägna områden inom hälso- och sjukvården. Vårt uppdrag är att få ut så mycket hälsa som möjligt för de skattekronor som går till läkemedel, säger Ann-Christin Tauberman, generaldirektör på LFN.

Substansen lansoprazol är en protonpumpshämmare liksom omeprazol. Den medicinska effekten kan jämföras med omeprazol, vilket har varit utgångspunkten för LFN:s prisbeslut. Protonpumpshämmare påverkar uppkomsten av magsyra i magsäcken. Läkemedelsgruppen dominerar behandling av sjukdomar som orsakas av magsyra, till exempel magsår, halsbränna och sura uppstötningar med eller utan sår i matstrupen. Protonpumpshämmare sålde för drygt 700 miljoner kronor 2007. De subventionerades med 495 miljoner kronor.

LFN presenterade 2006 en genomgång av alla läkemedel mot magsyrarelaterade sjukdomar. Den ledde till att Lanso enterokapsel togs ur förmånerna, eftersom den var alltför dyr jämfört med omeprazol i enterokapsel. Nu har patentet för substansen lansoprazol i enterokapsel löpt ut och LFN har fattat de första besluten om att subventionera kopior av substansen. Idag är priset per tablett knappt 1,50 kronor. Motsvarande tablett kostade drygt 9,50 kronor 2006.

Prisjämförelsen avser tablett 30 mg i förpackning om 98 tabletter.
Enterokapslar bryts inte ned av magsyran i magsäcken.

För ytterligare information kontakta:
Cecilia Hultin, tf informationschef, telefon: 08 568 420 88

Publicerad 14 oktober 2008