Två företag överklagar borttagna subventioner

Läkemedelsföretaget Schering-Plough samt Apoteket Produktion & Laboratorier överklagar LFN:s beslut om att ta bort två av deras läkemedel ur högkostnadsskyddet.

I maj i år tog LFN ställning till subventionerna för 43 läkemedel som används mot astma, kronisk obstruktiv lungsjukdom (kol) och hosta. Nio läkemedel ska enligt LFN förlora sin subvention.

Besluten att ta ut astmaläkemedlet Asmanex från Schering-Plough och hostmedicinen Efedrinhydroklorid APL (kapslar) från Apoteket Produktion & Laboratorier har dock överklagats. Dessa läkemedel kommer därför att få behålla sin subvention tills frågan avgörs i domstol.

- Vårt arbete syftar till att få ut så mycket hälsa som möjligt för de skattepengar som går till läkemedel. Om alla beslut LFN fattat i granskningen träder i kraft frigörs 40 miljoner kronor som kan användas till angelägna områden inom sjukvården, säger Ann-Christin Tauberman, generaldirektör på LFN.

Anledningen till att Asmanex förlorar sin subvention är att det finns billigare alternativ med lika bra eller bättre medicinsk effekt. Asmanex är 60-70 procent dyrare än snarlika preparat. Efedrinhydroklorid används bland annat mot förkylningshosta, ett tillstånd som endast ger kortvariga och lindriga besvär. LFN bedömer att det därför inte är rimligt att samhället ska subventionera hostmedicin.

De beslut som tagits i genomgången och som inte har överklagats börjar gälla från och med den 1 oktober 2007.

Under 2006 hade de 43 läkemedlen i granskningen ett försäljningsvärde på 1,8 miljarder kronor, varav astmainhalatorer stod för 60 procent. Fem av de nio läkemedel som förlorar sin subvention är hostmediciner och fyra är astmamediciner.

För ytterligare information kontakta:
Leif Lundquist, jurist, telefon: 08 568 420 62

Publicerad 05 november 2008