TLV skjuter fram lansering av ny e-tjänst

TLV:s ledning har beslutat att skjuta fram lanseringen av den nya e-tjänst som var planerad att lanseras den 17 december 2012. Den nya e-tjänsten förenklar bland annat ansökningsförfarandet för läkemedelsföretag om pris och subvention.

- Det är viktigt att övergången till den nya tjänsten sker så smidigt som möjligt och utan att skapa onödiga störningar för användarna. Vi vill därför testa tjänsten ytterligare innan vi lanserar den, säger Heléne Lindblad Jonsson, chef för Administrativa avdelningen på TLV. Lanseringen är nu i stället planerad till första kvartalet 2013.

Fram tills dess står nuvarande ansökningsförfarande kvar, det vill säga ansökan via nuvarande e-tjänst samt via vanlig blankett.

Byter IT-leverantör mot slutet av nästa vecka

TLV byter IT-leverantör mot slutet av nästa vecka och behöver då göra ett uppehåll i sin IT-drift.

- Avtalet med tidigare IT-leverantör har löpt ut och vi har upphandlat en ny. Leverantörsbytet innebär att vi flyttar hela vår IT-miljö till den nya leverantören, som servrar för vår mejl och för tlv.se, säger Heléne Lindblad Jonsson.

Leverantörsbytet innebär bland annat att eventuella ändringar av periodens vara inte kommer att kommuniceras via www.tlv.se eller i apotekens expeditionssystem torsdag den 13 december och fredag den 14 december. Under dessa dagar informerar TLV apoteksföretagen enbart via mejl om eventuella ändringar.

Måndag den 17 december återupptas IT-driften igen. Aktuella ändringar om periodens vara överförs måndag kväll till Apotekens Service AB, som i sin tur överför uppgifterna till apotekens expeditionssystem. Med anledning av uppehållet har myndigheten endast öppet två timmar under fredagen den 14 december, kl 9.00-11.00.

Publicerad 07 december 2012