Sänkta priser på infertilitetsläkemedel frigör 25 miljoner om året

I samband med att TLV omprövat läkemedel som innehåller FSH och LH har företagen som marknadsför de två dyraste produkterna, Puregon och Gonal-f, valt att sänka sina priser med cirka 25 procent. En sänkning som frigör omkring 25 miljoner kronor per år.

Efter prissänkningarna kvarstår samtliga infertilitetsläkemedel som omprövats i högkostnadsskyddet med begränsning förutom Luveris som utesluts. Begränsningen innebär att läkemedlen inte subventioneras vid äggfrysning av sociala skäl.

– Vi bedömer att läkemedelsbehandling som sker utan medicinsk orsak inte bör finansieras med allmänna medel och därför har vi infört en begränsning för alla FSH-preparat. Begränsningen innebär att läkemedlen inte subventioneras vid äggfrysning av så kallade sociala skäl, säger Laila Sjöström, medicinsk utredare på TLV.

Priserna på läkemedel som innehåller FSH och LH (två hormoner som påverkar könskörtlarna) och som används vid ofrivillig barnlöshet har varierat stort. TLV anser att det inte är visat att det finns skillnader i effekt mellan läkemedlen och ser dem som likvärdiga. Därmed finns det ingen anledning för priserna att skilja sig åt.
Luveris har inte sänkt sitt pris och utesluts därför ur högkostnadsskyddet. Övriga omprövade infertilitetsläkemedel kvarstår. Besluten träder i kraft den 1 oktober 2013.

Fakta

Äggfrysning av sociala skäl innebär att friska kvinnor behandlas med FSH-läkemedel för att kunna spara ägg för eventuella framtida behov utan att det finns direkt medicinska skäl för behandlingen.

FSH och LH är två hormoner som påverkar könskörtlarna. De läkemedel som ingått i omprövningen är Menopur (FSH+LH), Bravelle (FSH), Fostimon (FSH), Gonal-f (FSH), Puregon (FSH) och Luveris (LH).

Publicerad 19 juni 2013