Nordiskt samarbete kan ge snabbare tillgång till läkemedel

Ett samarbete mellan myndigheter i Norge, Finland och Sverige kan leda till snabbare tillgång till nya effektiva läkemedel. I samarbetet, FINOSE, ska man göra gemensamma hälsoekonomiska bedömningar. Idag samlar myndigheterna ett 60-tal personer för att öppna för en dialog mellan myndigheterna och läkemedelsbolagen.

– Vi står inför stora utmaningar och vi möter dessa bäst genom att jobba tillsammans mellan myndigheter och med läkemedelsbolagen för att utveckla våra arbetssätt att snabbt säkerställa tillgång till innovativa läkemedel på ett ekonomiskt hållbart sätt, säger de tre generaldirektörerna i ett gemensamt uttalande.

Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket har tillsammans med läkemedelsverken i Norge, NoMA, och Finland, Fimea inlett ett fördjupat samarbete, och de tre myndigheterna har tecknat en avsiktsförklaring gällande gemensamma utvärderingar av läkemedel, FINOSE.

NoMA och Fimea har ett bredare uppdrag än Läkemedelsverket i Sverige och arbetar även med utvärdering av läkemedel ur ett hälsoekonomiskt perspektiv.

Gemensamma utvärderingar av flera länder görs redan inom det europeiska myndighetssamarbetet EUnetHTA, men i FINOSE-samarbetet ingår även utvärdering av hälsoekonomin, något som inte är en del av EUnetHTA-samarbetet.

Mötet innehåller också en möjlighet för deltagarna att höra EU-kommissionens biträdande generaldirektör beskriva det aktuella förslaget om framtida samarbete på detta område inom EU.

Pressinbjudan och pressträff

Media är välkomna att delta vid mötet den 27 mars från klockan 10.30 till efterföljande kaffepaus ca kl 11.00, på Stallmästargården då två talare kommer att diskutera kring:

• Hur kopplar FINOSE till arbetet hos EUnetHTA och andra initiativ i Europa
    Föreläsare: Generaldirektör Audun Hågå, NoMA (norska läkemedelsverket)
  • Företags syn på fördelar och nackdelar med gemensamma bedömningar över gränserna. Föreläsare: Helena Anderin, Roche

Efter föreläsningarna har media möjlighet till intervjuer med generaldirektörerna Sofia Wallström (TLV), Audun Hågå (NoMA), Martin Seychell (EU- kommissionen) samt direktör Pertti Happonen (Fimea). Pressträffen beräknas vara avslutad klockan 11.30.

Publicerad 27 mars 2018