Logotyp. Gå till startsidan
Logotyp. Gå till startsidan

Tandvårdspatienter behöver samlad, lättillgänglig information som är enkel att hitta

Det finns ett stort informationsbehov och tandvårdspatienternas ställning behöver stärkas. TLV har haft ett uppdrag av regeringen att genomföra en informationsinsats för att öka patienters kunskap om tandvårdens skyldigheter och tandvårdspatientens rättigheter.

Tandpriskollen är TLV:s kanal som riktar sig mot allmänheten. Myndighetens ambition är att Tandpriskollen ska vara en självklar källa som man söker sig till både för att jämföra priser och hitta den information som man behöver som patient i tandvården.

Det finns ett stort informationsbehov och tandvårdspatienternas ställning behöver stärkas. Många patienter har svårt att förstå hur tandvården sätter priser, vad ett referenspris är, hur mycket tandvårdsstöd man har rätt till och hur man kan jämföra priser mellan olika tandvårdsmottagningar.

Förra sommaren fick TLV ett uppdrag av regeringen att genomföra en informationsinsats för att öka patienters kunskap om tandvårdens skyldigheter och tandvårdspatientens rättigheter som TLV slutredovisar till regeringen.

Informationsinsatsen som TLV har genomfört omfattar information om det statliga tandvårdsstödet som inkluderar det allmänna tandvårdsbidraget (ATB), det särskilda tandvårdsbidraget (STB) och högkostnadsskyddet. Den omfattar också att informera om de rättigheter man har som patient.

Det finns ett stort behov av samlad information om tandvård. Kampanjer ökar kännedomen om Tandpriskollen och användningen av tjänsten under kampanjperioderna, men trafiken avtar snart därefter.

För att Tandpriskollen ska bli en välkänd och pålitlig informationskälla krävs ett långsiktigt arbete. Förutom löpande drift och förvaltning behövs kontinuerlig teknisk utveckling av tjänsten samt ett fortlöpande arbete med att fylla den med relevant innehåll.

Sidinformation


Publicerad
31 maj 2024