Stöd för apotekspersonal
Här hittar du som jobbar på apotek underlag som kan ge dig stöd i mötet med kunden.
Information till apoteken i samband med mätningen av apotekens direktexpedieringsgrad
Mätning med enkät
Den 19 maj startar TLV:s mätning av apotekens direktexpedieringsgrad, och pågår i en vecka. Mätningen kommer att genomföras på 150 slumpmässigt utvalda apotek med hjälp av en enkät, som alla expedierande farmaceuterna fyller i efter varje receptexpediering. Varje deltagande apotek medverkar under en (1) dag.
Under rubriken Frågor och Svar för apotekspersonal finns ett antal frågor och svar som rör mätningen och hur enkäten ska fyllas i. Om du har andra frågor kring mätningen av direktexpedieringsgrad som du inte kan få svar på inom din apotekskedja kan du kontakta någon eller några av de kontaktpersoner på TLV och/eller Enkätfabriken, som ansvarar för enkäten (se nedan under Kontaktpersoner).
Pilotprojekt med efterfrågeknappen
Parallellt med enkätundersökningen genomför TLV ett pilotprojekt med den så kallade ”efterfrågeknappen” i receptexpedieringssystemet. Syftet är att utvärdera om användningen av efterfrågeknappen på sikt kan ersätta den mer resurskrävande enkät som just nu används för att mäta direktexpedieringsgraden. Pilotprojektet är inte en regelrätt mätning och görs på 75 andra apotek än de som deltar i mätningen av direktexpedieringsgraden.
Har du frågor?
Om du har frågor kring pilotprojektet med efterfrågeknappen som du inte kan få svar på inom din apotekskedja kan du kontakta någon eller några av de kontaktpersoner på TLV och/eller Enkätfabriken, som ansvarar för pilotprojektet (se nedan under Kontaktpersoner).
Kontaktpersoner
TLV
Ulrika Grundström, projektledare, ulrika.grundstrom@tlv.se, 070-778 24 97
Pia Frisk, biträdande projektledare, pia.frisk@tlv.se. 076-501 75 29
Enkätfabriken
Erik Granberg, projektledare, erik.granberg@enkatfabriken.se, 0702-36 93 83
Oskar Jaxelius, projektledare oskar.jaxelius@enkatfabriken.se, 0735-15 47 13
Informationsmaterial om det generiska utbytet
TLV och Läkemedelsverket har tagit fram informationsmaterial om det generiska utbytet som apotekspersonal och förskrivare kan använda i mötet med patienten. En del av materialet är kortfattat och ger svar på vanliga frågor. Annat är mer djupgående och uppbyggt som kunskapsunderlag.
Det är fritt att använda materialet och dela ut till kunderna på ditt apotek.
Anmäl periodens vara som inte går att beställa
Vi vill veta om periodens vara inte går att beställa. Anmäl vilka läkemedel som inte går att beställa.
Gå till sidan anmälan om att periodens vara inte går att beställa
Beslut om pris och subvention
De beslut vi fattar om pris och subvention publicerar vi delvis i form av enskilda beslut och delvis i vår databas.
Databas
I vår databas kan du söka bland de läkemedel och förbrukningsartiklar vi har beslutat om och som ingår i högkostnadsskyddet. Du får bland annat information om aktuella priser, företag, ATC-kod och varunummer.
Beslut
Du hittar de enskilda besluten i sin helhet om du följer länken "Beslut" nedan. Där har du möjlighet att se om en produkt fått generell subvention, avslag eller någon begränsning.
Utträden
Företag som marknadsför ett läkemedel kan begära utträde ur högkostnadsskyddet. Vi publicerar varje månad en lista över aktuella beslut om utträden.
Gå till sidan begärda utträden
Omprövning
Efter en omprövning kan TLV besluta att ett läkemedel ska uteslutas ur högkostnadsskyddet.
Parallellutbyte och förhindrat utbyte av periodens vara
För att underlätta hanteringen av parallellutbyte och förhindrat utbyte av periodens vara vill vi förtydliga vad som gäller vid dessa utbyten av läkemedel på apotek.
Förtydligande kring apotekens utbyte till mindre förpackningar
För att underlätta hanteringen av utbyte till mindre förpackningar vill vi förtydliga vad som gäller vid dessa utbyten av läkemedel på apotek.
Läs mer i "Förtydligande kring apotekens utbyte till mindre förpackningar".
Sidinformation
- Senast uppdaterad
- 29 september 2025